lördag 30 juni 2007

I torsdags (27/6) akte jag o Kasper till Belgrad ensamma; han skulle halsa pa sin kusin, och jag ville se stan, och de andra ville inte alls dit, utan istallet sova pa liggvagn.
Vi kom fram till Belgrad vid 11-tiden pa kvallen, och da skulle Kaspers kusin ha fixat in oss pa nagot hotell, det var ungefar det vi visste.
Det visade sig dock att Kaspers kusin var ganska hogt uppsatt inom FN, och fixade in mig och Kasper pa ett 5-stjarnigt hotell, dar FN brukar boka in sina gaster. Helt sjukt.
Jag maste ju saga att det var en viss skillnad pa standarden mellan vara hostel, och mellan hotellet.
Det enda som var lite halvjobbigt, var att man sov sa javla bra i dem sangarna, sa vi missade frukosten med en kvart. Den frukosten lar inte ha varit fy skam alltsa...
Menmen...efter vi checkat ut, sa tog Kaspers kusin oss pa en guidad tur genom stan. Riktigt nice alltsa. Finns sa galet mkt nutidshistoria i den staden...mkt historia over huvudtaget.
Det fanns aven ett riktigt fint gammalt slott dar, som slog precis dar tva floder (Donau och Sava) mots. Den skulle tydligen skulle vara sjukt romantiskt vid solnedgangen.

Vid 9-tiden pa fredagskvallen var det dags for mig och Kasper att jumpa pa taget till Sofia. Vi hamnade i en kupe med en konstans rokande bulgar, och tva politiska aktiva (en pag o en tos) i typ 25arsaldern. De politisk aktiva var skittrevliga. Dessutom visste killen vilka Malmö FF var (han tittade pa mig som om jag hade fragat vilka Inter var, klart som fan han visste vilke Malmö var liksom), och de forklarade aven historian bakom balkankrigen (ur en serbisk synvinkel saklart, men vi ar medvetna om detta, och det ar likforbannat battre an ingen synvinkel alls). Sa nu ar jag lite mer insatt an jag var tidigare i alla fall.

Vi var framme i Sofia typ 2 timmar forsenade i morse (Lordag). Nar vi klev av taget var jag riktigt hungrig och trott (fan inte latt att sova pa tag om man inte har liggvagn...). Men i vantsalen sag vi 6 toser, som verkligen sag jattesvenska ut, sa vi gick fram och snackade lite med dem. Eller Kasper gick fram o snackade med dem, jag bara hangde pa. Jag kunde verklgen bara tanka pa mat typ, sa jag satt helt tyst hahah. Da ar det javligt illa alltsa.
Det visade sig att de ocksa var backpackers, fast de tog andra hallet liksom (de var pa vag till Kroatien ifran Bulgarien nu, och vi tvartom).
Efter att ha snackat med dem i typ en kvart drog jag o Kasper ivag till ett McDonalds och krangde lite mat. Ganska billigt. BigMac o Co for typ 30 svenska.
Efter detta kande jag mig lite mer fit for fight. Detta, i kombination med att Sofia ar en helt sinnessjukt trakig stad, gjorde att jag o Kasper drog tillbaka till stationen for att snacka med de trevliga svenska toserna. Det visade sig att de skulle till Prag ungefar samtidigt som oss, liten varld vi lever i.

Efter att de hade stuckit, sa gick jag o Kasper en liten runda till i den helt sinnessjukt trakiga staden, sa satte vi oss pa ett internetcafe, dar det kostade hela 6 kronor i timmen. Ingen budgetsprackare precis.

Ikvall vid 9-tiden ska vi ta taget till Istanbul, dar vi moter upp med dem andra. (Ja, de drog inte till Sunny Beach, de andrade sig haha, sa vi drar till Sunny Beach efter Istanbul, blir ingen jatteomvag).
Nu har vi dock bokat sovvagn, sa nu ska vi nog kunna sova lite battre. Har vi tur sa far vi dessutom en egen kupe, sa man slipper sova med vaskan runt magen :)

*****************

Haha snalla, skriv inte for manga kommentarer. Jag hinner knappt lasa dem. Skoj dock att jag marker att folk verkligen laser vad jag skriver, och bryr sig ;)
(OBS! Fett ironiskt dar :) )

*****************



Till sist: Lita aldrig på någon norr om Hallandsåsen.

2 kommentarer:

, sa...

Ett under att du överlevde Belgrad, trodde verkligen du skulle antigen;

1, Bli mördad av maffian
2, Bli kidnappad av maffian
3, Bli våldtagen av maffian

Men som jag ser det är dessa tre alternativ inte eliminerade ännu då ni är på väg till Istanbul där den serbiska maffian bytas mot galna kebabknivsburna turkar.

Lycka till!
Själv drar jag antagligen till Montenegro på lördag och stannar till nästa lördag. Så om ni känner för att åka förbi den nya resefulgan så slå en pling!

/ Enes.

Anonym sa...

Haha ja jävlar, händelserikt värre!

Folk är slöa, gillar att få allting serverat hela tiden. Gärna läsa en text, men att sedan kommentera? - usch vad jobbigt!

Hoppas Istanbul inte är i närheten av att ha lika många inkastare per capita som Alanya (turistort vid kusten), då kan det bli jobbigt. Och nej, de vill i 99 fall av 100 dig inte väl och vill inte vara sociala. De vill ha era pengar.

Hursomhelst får ni lycka till! Istanbul är säkert fantastiskt och "bryggan mellan öst och väst" som det står i guideböckerna.

Hälsa Hakan Sukur och Hasan Sas från mig!