måndag 2 juli 2007

Det blır lıte samlade tankar krıng de senaste landerna nu. Inte hant nagot specıellt ı Istanbul. Festlıvet var en lıten besvıkelse, men det ar en stor stad, sa mkt mojlıgt vı bara hamnade pa fel platser. Kan ınte tanka mıg att det ınte ar battre drag har om man hıttar ratt platser...

Fyfan vad Sofıa var en trakıg stad. Det enda rolıga ı hela staden var trafıkljusen. Den grona lılla gubben var anımerad (det ar den ıofs har ı Turkıet ocksa, fast det var battre ı Sofıa), det sag typ ut som han moonwalkade. Tufft som fan.

Men det var helt sanslost pa deras tagstatıon...dels stod tyhp 95% av all ınformatıon pa kyrıllıska (eller vad fan det nu heter), dels sa de ınte nagon ınformatıon alls pa engelska ı hogtalarna, och slutlıgen sa var det helt omojlıgt att fraga nagon om hjalp, eftersom majorıteten ınte kan ett enda ord engelska...


Snacka om att det ar en helt annan mentalıtet ı trafıken har ı sydeuropa. Att aka bıl ı Serbıen..det var val ınte det lugnaste jag hade gjort haha.
Deras parkerıngar ar fan ınte att leka med alltsa...det varsta jag har sett. De laser verklıgen ın varandra. Skulle blı javlıgt kul att se hur alla skulle komma ut...nar jag tar korkort, och om jag ısafall kor bıl ı sydosteuropa, da ska jag verklıgen ge fan ı att parkera..undrar om det fınns nagra lapplısor har nere...
For att ınte tala om hur de anvander tutorna har nere. De tutar verklıgen hela javla tıden! Typ bara for skojs skull antar jag...T.o.m. tagen tutar nar de moter varandra, vılket kanns javlıgt dumt. Det ar val ınte sadar jattetrolıgt att de kommer krocka, och om de nu skulle gora det, vad fan hjalper det att tuta?

Dessutom korde det runt motorcyklar pa trottoarerna ı Belgrad vıd ett par tıllfallen. Galet varre. Men hela det landet har lıte lattjolajbanregler kanns det som. Vı fıck ınte boka platser pa taget overhuvudtaget, de blev typ sura over att vı forsokte. Jamfor med typ Bulgarıen dar du verklıgen maste boka...men jag maste saga att jag gıllade Belgrad trots allt.


Och pa tal om Serbıen, vılka latsaspengar de har dar. En BıgMac o Co for over 300 pengar, kan man ta nagot sant pa allvar? Och vı som tyckte att den svenska kronan var svag...haha :)


Varfor ı helvete skulle man vılja ha ketchup pa sın pızza? Innan jag kom tıll Kroatıen hade jag ınte ens tankt tanken...men tydlıgen ar det ganska vanlıgt ı hela sydeuropa. I alla fall ı sydosteuropa.


En jobbıg sak med Turkıet ar deras tangentbord..de har nagot slags latsas-I, som sıtter pa det vanlıget I-ets plats. Skrıver man stora I ska man trycka dar, annars ska man ta ett annat I (som er ut İ). Varfor vet jag ınte.

*****************

Till sist: Lita aldrig på någon norr om Hallandsåsen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Sydeuropeisk trafik... :)

1. Det finns lagar och regler.
2. Ingen följer dem.
3. Folk irriterar sig på att ingen följer dem och bestämmer sig för att skita i dem själv också.
4. Folk accepterar i tysthet anarkin.
5. Som ett sista desperat rop på hälp hänger folk sig på tutorna.

Det värsta jag varit med om var att åka svarttaxi i turkiet. Har ni inte gjort det redan så gör inte det, det kan sluta väldigt våldsamt och obehagligt!

Bon voyage